Op de helft - Reisverslag uit Cachoeiro de Itapemirim, Brazilië van Lennert Ramaekers - WaarBenJij.nu Op de helft - Reisverslag uit Cachoeiro de Itapemirim, Brazilië van Lennert Ramaekers - WaarBenJij.nu

Op de helft

Door: LennertBrasil

Blijf op de hoogte en volg Lennert

11 Juni 2012 | Brazilië, Cachoeiro de Itapemirim

Hallo allemaal!

Twee weken geleden zijn we naar de roça gegaan in ‘Rio Novo’. Een huis in de natuur, heel mooi en rustig. Het was een hele leuke dag daar! ’s Ochtends rond 7:40 met de bus erheen gegaan en rond 19:40 weer thuis gekomen. Er was bijna de hele dag barbecue met vlees, worst en kippenhartjes. De verjaardag van 2 kinderen (6 en 4 jaar) werd ook gevierd, dus er waren ook 2 grote taarten! Er waren best veel vrienden en familie, dus het was erg gezellig. Ook nog geknikkerd, maar dan op de Braziliaanse manier. Ze maken een rondje in het zand/aarde waar iedereen 1 knikker in legt. Wie een knikker uit het rondje stoot, mag die knikker pakken.. zo gaat het door tot er iemand wint. Ook nog gevoetbald op blote voeten, wel even wennen met al die steentjes/stenen op de grond. Lekker rondgewandeld in de rustige natuur, kortom.. echt genoten :D

Ik ben ook naar het theater gegaan. Het was een voorstelling over de Beatles. Er was een band (Clube Big Beatles) die nummers van de Beatles speelde. Op het grote scherm achter hun waren beelden van de Beatles te zien en tussen de nummers door werd er van alles verteld over de geschiedenis van de Beatles. Was heel leuk en interessant! Hun site: http://www.clubebigbeatles.com.br

Het EK is begonnen en is hier op tv helaas niet te zien. Gelukkig bestaat er internet, dus ik kan via live streams de wedstrijden online zien. Tot nu toe natuurlijk niet erg spectaculair voor ons, maar wie weet wat er nog komt!

Ik heb hier inmiddels al flink wat dieren gezien die in Nederland niet voorkomen. Erg mooi hoor, allerlei vogels met felle kleuren, gekko’s en hagedissen. Ik heb hier binnen al een paar keer een gekko moeten vangen en buiten zetten. Alle ramen staan hier het grootste deel van de tijd open vanwege de hitte, dus dan kan er natuurlijk van alles binnen komen. Snelle beestjes hoor, klimmen op de muur en het plafond.. Maar ik ben al van kinds af aan gewend om muisjes te vangen, haha.

Nog een leuk verschilletje tussen NL en BR; bij de ijsco’s is hier zelfbediening. Je mag zelf een bakje/hoorntje pakken en de ijssoorten pakken die je wilt. Vind ik zelf veel prettiger, dan kun je zelf bepalen hoeveel je van alles wilt. De verleiding om veel ijs op te scheppen is dan wel groot, en dat gebeurt dan ook bijna altijd, haha.

Ik wil nog niet terug naar Nederland, maar ik het natuurlijk wel. Vooral de mensen en alledaagse dingen, zoals fietsen en Nederlands eten. Maar binnenkort ga ik weer ingrediënten kopen om een Hollandse pot op tafel te zetten :). Ik ben nu wel gewend aan de rijst en bonen elke dag. Eerst werd ik het een beetje zat, maar nu is het geen probleem meer. Hier groeit bijna iedereen op met elke dag rijst en bonen, dus als ze het een dag of een paar dagen niet eten missen ze het al.

Corpus Christi wordt hier gevierd met extra missen en door heel Brazilië worden er in bijna elke stad/dorpje ‘tapijten’ neergelegd van zandkorrels, marmerkorrels, kleine steentjes en resten van allerlei materialen, zoals wol of schilletjes van koffiebonen. De weg wordt afgezet en alles wordt in 1 dag neergelegd door heel veel kleine groepjes mensen van kerkgemeenschappen enzo. Sommige maken er echt een kunstwerk van! Een stadje hier dichtbij (Castelo) staat erom bekend grote en mooie ‘tapijten’ neer te leggen. Hier kun je wat foto’s bekijken: http://tinyurl.com/7454m5v

Op stage ben ik inmiddels weer een paar keer naar de roça gegaan. Vorige week was Taynara ook mee, een vriendin van mij. Zij studeert nu fysiotherapie en moest voor een project een fysiotherapeut in actie filmen en daarna een interview doen. Aangezien ik nu stage loop bij Fernanda, vroeg Taynara of ik dat voor haar kon regelen bij Fernanda dus dat heb ik gedaan en ze heeft een paar patiënten opgenomen op de roça.

Sinds een aantal dagen heb ik last van mijn voet. Weet niet hoe ik het heb opgelopen, maar het is iets in een gewrichtje in mijn voet. Er zit ook een zwelling op de rug van mijn voet. Kan dus niet echt ver lopen, maarja, verwacht dat het wel snel beter wordt.

Zaterdag ben ik naar een show geweest van Raíz Coral, een gospel/R&B groep. Was een leuke avond, hier een video die ik daar heb opgenomen: http://www.youtube.com/watch?v=vJFeUfmOx2Q

Ik heb afgelopen week ook met Girlan op de motor door de natuur rondgereden tussen Cachoeiro de Itapemirim en Atilio Vivacqua (waar ik stage loop). Flink wat mooie foto's gemaakt van de mooie natuur daar!

Op het gebied van stage heb ik voor de afgelopen 2 weken niet echt nieuws. Er zijn sindsdien geen nieuwe patiënten in de praktijk gekomen. Wel merk ik dat ik steeds meer bevriend raak met de patiënten. Iets wat je in Nederland goed in de gaten moet houden ivm. professionaliteit, maar wat hier heel normaal is. Mensen vinden het hier erg belangrijk om een goede relatie te hebben met de fysio. In Nederland ook, maar daarnaast vinden de mensen het hier ook fijn om wat persoonlijke dingen te weten over de fysio en andersom. De patiënten praten veel over hun persoonlijke leven en verwachten ongeveer hetzelfde van de fysio.

Ik zit nu op de helft van mijn stage en dat betekent dat er een tussenevaluatie moet plaatsvinden. Ik heb het scoreformulier aan mijn begeleidster gegeven, dus als het goed is krijg ik het deze week ingevuld terug :)

Abraços e beijos!

  • 12 Juni 2012 - 01:07

    Ina Mosch:

    Het is hier nu 3 uur in de nacht.Ik kon niet slapen en vond jouw nieuwe verslag.Wat een geduld om zulke tapijten te maken.Allemaal kunstwerken!
    Beterschap met je voet,dat kan je niet gebruiken.
    Ik moet niet denken aan al die beestjes in huis..zou gauw gaas of iets voor het raam doen.
    De tijd zal nu wel steeds sneller gaan naar het eind toe en nog veel willen.
    Blijf genieten,verbazen en liefhebben
    Heerlijk zulke warme mensen en contacten.Ook leuk met steeds die kinderen erbij.Dank,dat je met ons je ervaringen deelde.Dikke knuffel,INA

  • 25 Juni 2012 - 10:43

    René En Erna:

    Bedankt weer. Hoe is het nu met je voet? Moet ook niet voetballen hè op blote voeten. Trouwens wel goed voor een eeltlaagje! Wat 'n prachtige tapijten zeg!! Is je tussenevaluatie goed verlopen? We hopen het. Nog maar 65 dagen! Geniet ze nog van die mooie natuur èn cultuur en succes verder met de stage! Groeten van René en liefs, Erna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lennert

Actief sinds 20 Dec. 2011
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 18676

Voorgaande reizen:

06 Maart 2013 - 02 Juni 2013

Brazilië 2013

18 Maart 2012 - 17 Augustus 2012

Stage Brazilië

Landen bezocht: