Laatste weken! - Reisverslag uit Cachoeiro de Itapemirim, Brazilië van Lennert Ramaekers - WaarBenJij.nu Laatste weken! - Reisverslag uit Cachoeiro de Itapemirim, Brazilië van Lennert Ramaekers - WaarBenJij.nu

Laatste weken!

Blijf op de hoogte en volg Lennert

08 Augustus 2012 | Brazilië, Cachoeiro de Itapemirim

Hey allemaal :)

De afgelopen weken is het vooral flink warm geweest met vaak temperaturen van 32-35 graden. En dat dus tijdens de winter.. Vind ik niet erg hoor!

Twee weken geleden zijn we naar Acquamania gegaan, dat was erg leuk! Acquamania is een waterpark in de buurt van de stad Guarapari. Was wat minder groot dan ik had verwacht, maar we hebben ons wel vermaakt met zwembaden, hele hoge waterglijbanen en een kabelbaan.
Om 16u gingen we van het park naar Guarapari om daar de bus terug naar Cachoeiro te nemen. Onze bus zou rond 18u vertrekken, dus in Guarapari zijn we ook nog even naar het strand gegaan, dat ligt op 5 minuten van het busstation. We hebben ons dus goed vermaakt :) Op het strand in Guarapari hebben we mosselen van wat rotsen afgehaald toen we thuis kwamen hebben we die gekookt met wat prei, wortel en kruiden. Helaas waren het kleintjes dus er zat ook niet erg veel smaak aan. Maarja, Panche kan nu wel zeggen dat ze mosselen heeft gegeten, want die had ze eerder nog nooit gegeten :P

Panche en ik hebben ook nog een 3-daags reisje gemaakt. Dat was heel mooi, erg geslaagd! We zijn eerst naar Rio das Ostras gegaan waar we een beetje hebben rondgelopen en op het strand zijn gebleven, diezelfde avond zijn we naar Armação dos Búzios gegaan. Daar hebben we 1 nacht geslapen en de volgende dag en middag zijn we daar gebleven. Die avond zijn we naar Cabo Frio gegaan. Daar zijn we ook weer de ochtend en middag gebleven. We zijn die dag ook naar Arraial do Cabo gegaan (naast Cabo Frio). We hebben dus super veel plekken bezocht en gezien in die 3 dagen. Rio das Ostras was mooi, maar niet heel erg bijzonder. Armação dos Búzios (meestal 'Búzios' genoemd) is heel mooi. Eigenlijk anders dan de rest van Brazilië; erg mooie huizen, heel netjes, goed georganiseerd. De natuur is daar ook mooi, prachtige stranden. We hebben daar een boottocht gemaakt die langs een aantal stranden en eilandjes ging. Bij een aantal stranden en een eilandje gooiden ze het anker uit zodat we van de boot konden springen om even te zwemmen. Hele mooie ervaring! Al helemaal omdat het water daar suuuper schoon en helder is en de meeste stranden hebben blauw of lichtgroen water. Het centrum van Búzios is zowel 's avonds en overdag erg sfeervol en gezellig, veel restaurants en winkeltjes. Er zijn in Búzios volgens mij veel meer buitenlanders dan Brazilianen, een echte toeristisch stadje. Ik heb er ook flink wat Nederlanders gezien. De 'pousada' waar we verbleven is erg mooi (La Tana del Tano: http://www.latanadeltanobuzios.com.br/aguesthouse.html#galeria/01.jpg). Er zijn maar 4 kamers, het is een klein Guest House, maar de kamers zijn wel ruim. Er is ook een zwembad, maar we hadden geen tijd om daar gebruik van te maken :P In Cabo Frio zijn we naar het centrum gegaan op de avond dat we daar aankwamen. Helaas heel anders dan Búzios, niets leuks te doen. De volgende dag hebben we dus vooral stranden bezocht. Ik vond de stranden in Cabo Frio het mooist. Sneeuwwit zand, superhelder blauw/groen water en heel schoon. Er zijn verschillende stranden; het ene strand druk, het andere met hoge golven, weer een ander strand dat heel langzaam afloopt. Het strand 'Prainha' ('strandje') vond ik erg mooi en leuk. Het loopt erg langzaam af en heeft redelijk hoge golven, maar er is geen onderstroom en de golven trekken je niet echt terug de zee in. Erg veilig dus ook. De pousada in Cabo Frio was iets minder mooi, maar een prima verblijfplek :) (http://www.pousadalaguna.com/portuguese/virtual-pousada-cabo-frio.html)
Verder hebben we dus erg veel mooie natuur en stranden gezien en hebben we op verschillende plekken erg lekker gegeten.

De olympische spelen kan ik hier thuis helaas niet volgen. We hebben maar een aantal tv-zenders en de basiszender heeft de rechten niet gekocht om de spelen uit te zenden. Op internet en via nieuws via de mail uit Nederland volg ik het natuurlijk wel. Zo te zien gaat het erg goed, beter dan verwacht!

Afgelopen week tijdens de pauze van mijn stage ging ik met Fernanda lunchen en naar een winkeltje. In dat winkeltje stelde ze mij voor aan een vriendin en zei dat ik uit Nederland kom. Een oude man (zo’n 80 jaar) die achter mij stond hoorde dat en begon met mij te praten over de geschiedenis van Brazilië. Over dat het beter was geweest als de Nederlanders Brazilië in de 17e eeuw hadden bezet. Hij zei dat Brazilië nu veel beter zou zijn. Toen ik afscheid nam en wegliep omdat ik weer naar de praktijk moest, riep hij luid “Viva Holanda! Viva Holandaaa!”, haha. Toen moesten Fernanda en ik natuurlijk hard lachen.

Sinds vorige week staat er trouwens een tijdelijke bloemenwinkel/expositie met bloemen uit de stad “Holambra” op het plein in het centrum. Holambra is een stad die in Nederlandse stijl is gebouwd (meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Holambra). Erg veel bekende Nederlandse bloemen en planten gezien, het leek even of ik alweer in Nederland was :P Ik heb er twee rozenplantjes gekocht.

Van vrijdagmiddag tot maandagochtend zaten we zonder stroom! Panche had per ongeluk twee keer de energierekening van juni betaald in plaats van die van juni én juli. Ze had de verkeerde rekening opgestuurd gekregen en had dat niet gemerkt. De energiemaatschappij had haar ook geen waarschuwing gegeven voordat ze de stroom afsloten, dus ineens hadden we geen stroom meer. Dat was vrijdagmiddag, dus het was niet meer gelukt om alles te regelen voor het weekend. Geen stroom is erg vervelend! Geen koelkast/vriezer, geen wasmachine, geen licht, geen tv, geen laptop en mobiel opladen, geen warme douche, etc. Kon dus vrijwel niets doen. Een paar avonden met kaarslicht is wel romantisch, maar een ijskoude douche met kaarslicht is niet echt geweldig, haha.

Het aftellen is nu begonnen. Inclusief vandaag heb ik hier nog 10 dagen. Iedereen heeft het erover met mij en bijna alle patiënten op stage zeggen dat ze het erg jammer vinden dat ik ze ga ‘verlaten’. Ze zeggen allemaal dat ik gewoon hier moet gaan werken of met Panche trouwen om te kunnen blijven. Dat zit er voorlopig niet in hoor :P
Op stage gaat het nog steeds goed. Ik ben nu bezig met het afronden en verslagen maken. Begin komende week nog een laatste voorlichting geven aan bejaarden. Woensdag de 15e wordt waarschijnlijk mijn laatste stagedag en dan jammer genoeg dus afscheid nemen. Ik zou liever nog een tijd blijven, maar dat kan helaas niet! Als het meezit volgend jaar dus weer naar Brazilië.

Abraços e beijos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lennert

Actief sinds 20 Dec. 2011
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 18632

Voorgaande reizen:

06 Maart 2013 - 02 Juni 2013

Brazilië 2013

18 Maart 2012 - 17 Augustus 2012

Stage Brazilië

Landen bezocht: