Recife, Olinda, Abreu e Lima - Reisverslag uit Cachoeiro de Itapemirim, Brazilië van Lennert Ramaekers - WaarBenJij.nu Recife, Olinda, Abreu e Lima - Reisverslag uit Cachoeiro de Itapemirim, Brazilië van Lennert Ramaekers - WaarBenJij.nu

Recife, Olinda, Abreu e Lima

Door: LennertBrasil

Blijf op de hoogte en volg Lennert

07 Juli 2012 | Brazilië, Cachoeiro de Itapemirim

Hoi allemaal!

Van vrijdag 29 juni tot dinsdag 3 juni ben ik met Panche naar Recife en omstreken gegaan.
De 29e zijn we ’s middags met de bus naar Vitória gegaan om daar de vlucht om 23:35 naar Recife te pakken. Daar kwamen we rond 2:30 ’s nachts aan, waar we moesten wachten op de eerste bus. Het eerste wat we merkten toen we de vluchthaven uitliepen, was het benauwdere tropischere weer. Het tweede wat we merkten was de geur van aardappels. We dachten eerst dat er ergens een etenskraampje stond, maar dat was niet zo. Ook het van die regio is grappig om te horen, best anders dan hoe het ‘normale’ Braziliaanse Portugees is.
Terwijl we bij en op de luchthaven rondliepen werden we aangevallen door heel veel taxi bestuurders. De hele tijd komen ze op je af gelopen.. ‘Taxi? Taxi? Taxi?’. Best irritant, maar ook wel grappig. Dat is ook iets van die regio, want in andere regio’s van Brazilië moet je een taxi bellen of roepen als je er een ziet.
We zijn met de bus naar het stadje Abreu e Lima gegaan, waar we werden opgehaald door Cristyanne, een vriendin die ik nu bijna 2 jaar ken. Zij had geregeld dat we bij haar tante konden logeren, dus daar zijn we toen heen gegaan.

Dag 1 (30 juni)
De dag dat we aankwamen heb ik ’s ochtends eerst even anderhalf uur geslapen, want tijdens de reis lukte het niet om te slapen. Daarna zijn we (Panche, ik, Cristyanne en haar moeder) naar het strand Boa Viagem in Recife gegaan. Daar hebben we lekker uitgerust, gepraat, gezwommen en vis gegeten. Ze zeiden dat je alles van de vis kon eten, zelfs de ogen, dus dat moest ik natuurlijk even uitproberen. Smaakt niet eens zo slecht, haha. Daarna nog even rondgelopen in Recife.
’s Middags zijn we naar het attractiepark Mirabilandia in de stad Olinda gegaan. Daar zijn we gebleven tot begin avond. Een leuk park met spannende attracties. We hebben het er erg naar onze zin gehad, maar helaas moest Panche overgeven na 2 keer in dezelfde attractie te gaan die veel rond draait en over de kop gaat, dus daarna zijn we naar huis gegaan. We waren natuurlijk ook erg moe omdat we bijna niet geslapen hadden, dus om 22u naar bed gegaan.

Dag 2 (1 juli)
Opgestaan rond 7u om vroeg de bus te pakken, op weg naar de boottocht van Catamaran Tours, naar de eilanden ‘Ilha de Itamaracá’ en ‘Coroa do Avião’. Om 10u met de boot weg gegaan en rondgevaren en daarna aan wal gegegaan op Ilha de Itamaracá, waar we één uur zijn gebleven. Daar hebben we rondgelopen, foto’s genomen, het Forte Orange van buiten bekeken (Fort Oranje, een fort gebouwd door Nederlanders in 1631: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fort_Oranje_(Nieuw-Holland)) en wat souvenirs gekocht. Daarna weer op de boot gestapt om naar het eiland Coroa do Avião te gaan. Daar zijn we twee uur gebleven. We hebben daar geluncht, foto’s genomen, gezwommen (in lekker warm water) en natuurlijk gerelaxt. We kwamen er toevallig ook nog een groep Nederlanders tegen. Daarna zijn we weer met de boot terug gegaan naar het vaste land. We hebben er erg genoten, twee hele mooie eilanden en prachtige natuur!
Daarna zijn we even terug gegaan naar Abreu e Lima om daar vanuit naar Olinda te gaan. Helaas begon het toen keihard te regenen en was het donker aan het worden, dus konden we niet veel doen. We hebben toen op de markt wat tipische dingen gegeten uit die regio, zoals ‘tapioca’ en ‘acarajé’. Daarna weer terug naar huis gegaan.

Dag 3
De laatste dag zijn we wat later wakker geworden om vervolgens weer naar Olinda te gaan. Toen scheen de zon gelukkig wel! Olinda is een historische stad met veel oude gebouwen en kerken, dus we hebben daar flink wat gewandeld, vele mooie plekken gezien en nog wat souvenirtjes gekocht. In Olinda kwamen we weer een groep Nederlandse dames tegen. De regio rond Recife is namelijk een erg touristische regio. Daarna hebben we nog een stuk langs de boulevard gelopen om vervolgens in een restaurantje te lunchen. Daarna zijn we met de bus naar Recife gegaan, wat rond gelopen en gebouwen bekeken en naar het winkelcentrum gegaan. Heel groot daar en zelfs op de maandagmiddag is het er extreem druk. Voor de bioscoop stond een rij van zo’n 100 meter.
Daarna zijn we terug gegaan naar Abreu e Lima om de koffer en tas in te pakken en om afscheid te nemen. Onze terug vlucht was 3 juli om 4:00u ’s nachts, maar we moesten al om 10 uur uit Abreu e Lima weg naar Recife, omdat we anders geen bussen naar het vliegveld meer zouden kunnen pakken. We moesten dus even wachten en toen we in Vitória aankamen rond 6:30 zijn we met de bus weer naar Cachoeiro de Itapemirim gegaan.

Hier nog wat korte informatie over Recife en Olinda: http://www.voorbeginners.info/brazilie/recife.htm
Interessante steekwoorden voor google (afbeeldingen): Recife, Olinda, Ilha de Itamaracá, Forte Orange, Gavoa do Avião, Alto da Sé, Praia Boa Viagem, tapioca, acarajé

Meer info is te vinden op wikipedia, google of natuurlijk door mij vragen te stellen :)

Abraços e beijosss!

• 08 Juli 2012 - 08:51

Ina Mosch:

Lieve Lennert en Panche,Jaloers op alle energie en mogelijkheden,die jullie samen hebben!!!Het zal wennen zijn weer in NL aan te passen.Hier had je toch vroeger nooit van kunnen dromen?Ja,Nederlanders kom je overal weer tegen,vooral in toeristische plaatsen en ook nog met een historische link naar NLGeniet maar volop samen van deze laatste weken!!!Dikke kus,INA

• 09 Juli 2012 - 19:57

Maaike Koster:

Wat een fantastische reis! Belevenissen, en genieten en dan ook nog studeren! Echt tof... Heel veel plezier nog!

Groetjes van je nicht Maaike

• 10 Juli 2012 - 06:30

René En Erna:

Met plezier je verslag weer gelezen. Deze ervaringen pakt niemand je meer af!
    Nog 50 (??) dagen om tegen het einde daarvan de boel goed af te bouwen, zodat je over 10 of 20 jaar er nog steeds met een goed gevoel aan terugdenkt. Dat is leuk.
    Succes maar weer!
    Liefs, Erna