Ben ik weer ;) - Reisverslag uit Cachoeiro de Itapemirim, Brazilië van Lennert Ramaekers - WaarBenJij.nu Ben ik weer ;) - Reisverslag uit Cachoeiro de Itapemirim, Brazilië van Lennert Ramaekers - WaarBenJij.nu

Ben ik weer ;)

Door: Lennert

Blijf op de hoogte en volg Lennert

20 April 2013 | Brazilië, Cachoeiro de Itapemirim

Hoi allemaal, daar ben ik weer! ;)

Panche en ik zijn inmiddels een weekend naar het strand geweest. Verbleven in Piuma, maar daar bleven we alleen ’s ochtends en ’s avonds, want ’s middags gingen we naar het strand in Itaoca. Helaas was het voornamelijk bewolkt, maar het heeft bijna niet geregend. Ik had geen zonnebrandcreme gebruikt, dus was een beetje verbrand. De zon is dus ook sterk door de wolken heen :P In Piuma waren ivm pasen een aantal optredens van een aantal bands en er waren veel kraampjes en kleine markten langs de boulevard, dus dat was erg gezellig. Het enige minpunt was dat mijn havaianas (braziliaanse slippers) kapot ging in Piuma terwijl we op weg waren naar Itaoca. Ik moest dus een stuk op blote voeten lopen, totdat we in Itaoca nieuwe slippers kochten :P

Ik heb inmiddels ook een potje voetbal gespeeld op een voetbalveldje. Was wel even wennen hoor! Heb al lang niet meer gespeeld en dit was ook anders. Het veld is veel kleiner, dus weinig ruimte en tijd om wat te doen met de bal en er zijn niet echt vaste posities, dus iedereen rent over bijna het hele veld.. Maar het was erg leuk!

Een leerling van Panche is fysiotherapeut en heeft een eigen kliniek. Hij vroeg of ik een kijkje wilde nemen bij hem in de kliniek, dus dat heb ik gedaan. Daarna belde hij mij nog met het aanbod om de helft van zijn patiënten te nemen. Nu doet iemand anders dat, maar die gaat waarschijnlijk weg. Ik zou dan als het ware de helft van zijn kliniek moeten 'kopen', een soort investering.. Dat ga ik natuurlijk niet accepteren, want dan zou ik in een keer een bedrag moeten betalen en lang moeten werken om dat terug te krijgen. Daarnaast zou het salaris maar zo'n 800 real (!!!!) per maand zijn voor 36uur per week! Dat is hier een normaal salaris voor fysiotherapeuten.. Dat is iets meer dan 300 euro.. De levenskosten zijn hier wel lager, maar ook in verhouding is het een heel laag salaris.

Panche en ik zijn laatst naar een bruiloft gegaan van een vriendin van haar. Het was alleen ’s avonds, een kerkelijke bruiloft, omdat het burgerlijk huwelijk in Brazilië al een maand van te voren moet gebeuren. Verder niet echt verschillen met Nederland. Eerst de bruiloft in de kerk en daarna nog een soort feestje met eten  Het is hier de gewoonte om als bruidspaar voor de bruiloft een lijst met wensen achter te laten in een winkel, zodat familie en vrienden naar die winkel kunnen gaan, iets van de lijst kopen en afstrepen. Zo worden er dus minder cadeaus dubbel gegeven.

Hier in Brazilië zijn geen consultatiebureaus, dus eens in de zoveel tijd worden er dagen georganiseerd om kinderen te wegen, soms ook om te meten, meestal in lokale kerken. Daar kan iedereen dan gratis heen. Niet iedereen heeft hier natuurlijk een weegschaal of meetlat, dus dat is een mooie gelegenheid om het gewicht van je kind bij te houden. Carollayne (6 jr) weegt nu 20 kg, Mariana (4 jr) weegt 15,5 en Thalys (sinds gisteren 2 jr) weegt 12,7kg... Mariana is een heel fijn meisje en Thalys is lekker om in de knijpen en bijten, haha.. Ze schelen erg weinig qua gewicht, terwijl ze 2 jaar schelen.

Ik ben even een dagje ziek geweest.. Misselijk, overgeven, hoofdpijn.. Maar dat ging de volgende dag al beter. Waarschijnlijk iets verkeerds gegeten, heb alleen geen flauw idee wat :P

Twee weken geleden zijn Panche en ik begonnen met Spaans leren! Erg leuk en het gaat ons makkelijk af.. We hebben les samen met 2 collega’s van Panche en een andere collega geeft ons de lessen, elke zondag 2 uur. Spaans lijkt erg op het Portugees, dus vooral het begrijpen is erg makkelijk. Ps. Tante Tiny, als ik weer in Nederland ben, kunnen we misschien al wat in het Spaans praten, haha..

Twee weken geleden kwamen Panche en ik een oud-lerares van haar tegen, van haar opleiding tot Engels lerares. Die vroeg of ik een keer naar een les wilde komen om wat met de studenten te praten. Afgelopen zondag belde ze, om wat meer info te geven. Het zou dus meer een presentatie zijn en voor een aantal groepen.. Deze week heb ik dus op de universiteit São Camilo een presentatie gegeven in het Engels, voor zo’n 100 studenten en een paar docenten. Eerst heb ik het gehad over welke talen ik spreek, hoe ik ze heb geleerd, wat ik er mee doe, waarom ik het belangrijk vind, hoe ik Brazilië heb leren kennen, etc... Daarna werden er nog een hoop vragen op me afgevuurd over van alles en nog wat. Uiteindelijk 1 uur tot 1,5 uur staan praten.. Ze vonden het erg leuk en de docenten waren erg blij dat ik was gekomen. Misschien gaan ze me nog een keer uitnodigen voor zoiets, maar dat zien we dan wel :P

Ik ben deze week ook begonnen met Engels les geven aan een vriendin. Ik ga haar één keer per week 2 uur les geven, voor 25 real per uur. Na de eerste les belde ze dat 2 vrienden van haar ook les willen bij mij. Ik ga hun les geven voor 30 real per uur (ong. 11,50 euro). Dat lijkt misschien veel voor hier, maar meestal kosten individuele lessen 40 of 50 real. Ze hoeven dan ook geen boeken enzo te kopen. Panche heeft een lesboek waar ook oefeningen in staan, dus daar maak ik kopieën van en geef ik aan de leerlingen. Toch nog wat geld verdienen dus :D

We hebben inmiddels ook Nederlandse kip/groentensoep gemaakt. De meesten vonden het lekker, maar wel erg anders. Soep wordt hier meestal gemaakt van andere ingrediënten en zijn hier altijd erg dik. De meeste mensen hier zijn niet gewend om ‘wat anders’ te eten, dus ALS ze wat anders eten, wordt ook erg gefocust op het anders zijn. Voor sommige mensen dus lastig om te accepteren/ervan te genieten. Maar het is altijd leuk om wat anders te maken :)
We hebben ook zelf patat gemaakt, volgens een Nederlands recept. Zelf de aardappels schillen, wassen, snijden, wassen, 15 min in zout water, 1x frituren tot ze gaar zijn en lichtgeel, afkoelen en drogen, nog een keer frituren tot ze klaar zijn en eten maar! De eerste keer waren ze een beetje slap, maar wel lekker. De tweede keer waren ze erg lekker en knapperig geworden! Iedereen vond het lekker. Vooral Panche natuurlijk, die de Nederlandse Bram Ladage friet mist :P

De afgelopen weken is er redelijk weinig zon geweest. Veel bewolking en regen, meer dan gewoon deze tijd van het jaar. Hopen dus dat er wat meer zon komt de komende weken!

Vanavond is er hier een barbecue voor de verjaardag van Thalys, maar die moet ik helaas missen, omdat ik met Panche naar een optreden van Thalles Roberto ga, een bekende zanger hier in Brazilië (http://www.youtube.com/results?search_query=Thalles+Roberto&oq=Thalles+Roberto&gs_l=youtube.3..0l10.6275.9398.0.9736.17.8.1.6.6.0.324.1444.1j4j2j1.8.0...0.0...1ac.1.qTtfitnsVuU)
Maarja, ’t is het een of het ander! :P

Oja.. en we moeten nu ijskoud douchen, want de douche is kapot. Hier in Brazilië zijn de douches anders. Er zit een elektrische verwarming in de douchekop zelf. De meeste douches hebben 3 standen: zomer, winter of uit. Op de winterstand komt er heter water uit, op de zomerstand lauw water. Hoe harder je de douche zet, hoe meer water eruit komt en hoe kouder het dus wordt, omdat het water dan geen tijd heeft om in de douchekop op te warmen. Maar nu is de bedrading kapot, dus komt er ijskoud water uit. Ook al is het hier warm, het is geen pretje om 's ochtends uit je warme bedje op te staan om vervolgens onder een ijskoude douche te gaan staan, haha.. Binnenkort wordt het gerepareerd, dus tot dan zal ik lekker koude douches moeten nemen.

Abraços e beijos!

  • 20 April 2013 - 21:01

    Ina Mosch:

    Lieve Lennert,
    Wat weer veel ervaringen.Je hebt weer diverse nieuwe mensen leren kennen.De andere talen groeien ook snel zo.Je verveelt je zo niet.Het wordt echt je tweede vaderland....
    Hier begint het nu eindelijk wat warmer te worden en de planten groeien bijna zichtbaar.Tot 21 uur is het nog licht.Gaat ook weer gezelliger worden.
    Ik zou je hulp afgelopen weken hebben kunnen gebruiken voor een lastige knie en been spieren.Heb nu wat oefeningen mee gekregen voor optrekken knieschijf binnen kniekant en langs buiten kant bovenbeen.Ook hamstrings en bovenbeenspieren rekken.Kon sommige eerst niet met mijn hoofd vinden...lachen maar!!!Dikke knuffel voor allebei.INA

  • 21 April 2013 - 09:38

    Elly:

    Wow! Wat weer een ervaringen! Ondernemend hoor Lennert! Ben trots op mijn neef. Het artikel van Panche ken ik ook in het nederlands. Bijzonder hè . Wij gaan lekker met de caravan weg: Drenthe, fietsen, lezen, spelletjes:Keezen, even lekker weg met z'n tweeën . Jullie lekker genieten van alles en elkaar. Dikke knuffel, Jw en Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Cachoeiro de Itapemirim

Lennert

Actief sinds 20 Dec. 2011
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 18679

Voorgaande reizen:

06 Maart 2013 - 02 Juni 2013

Brazilië 2013

18 Maart 2012 - 17 Augustus 2012

Stage Brazilië

Landen bezocht: