Weer gewend geraakt - Reisverslag uit Cachoeiro de Itapemirim, Brazilië van Lennert Ramaekers - WaarBenJij.nu Weer gewend geraakt - Reisverslag uit Cachoeiro de Itapemirim, Brazilië van Lennert Ramaekers - WaarBenJij.nu

Weer gewend geraakt

Door: Lennert

Blijf op de hoogte en volg Lennert

26 Maart 2013 | Brazilië, Cachoeiro de Itapemirim

Zo, ik ben weer helemaal gewend geraakt hier. Wel in een ander huis, Panche en ik verblijven nu bij Panche haar zus. Zij woont maar één straat verder, dus dat maakt eigenlijk niets uit.
Ik heb inmiddels weer een groot deel van alle mensen gezien die ik hier ken. In de 2e week ben ik naar de kliniek gegaan waar ik vorig jaar stage heb gelopen. Het was erg leuk om de patiënten en collega’s weer te zien. Niet iedereen was er natuurlijk, maar ik ga er nog wel meerdere keren heen zodat ik iedereen weer kan ontmoeten :)

Helaas werkt Panche ’s middags en ’s avonds, dus kunnen we ’s avonds niet veel doen, maar we vermaken ons prima als we samen zijn. Wandelen, naar de bios, naar het centrum, vrienden ontmoeten, etc.

Ik was ook uitgenodigd om naar een voetbalwedstrijdje (van vrienden) te komen. Ze hadden alleen niet doorgegeven dat ze verwachtten dat ik ook zou spelen.. Ik had er geen geschikte kleding voor aan, dus dat wordt de volgende keer!
In Nederland zijn er overal voetbal clubs voor kinderen, jongeren, volwassenen. Hier in Brazilië is dat niet zo. In elke stad zijn er wel een paar voetbal veldjes, die kun je afhuren zodat je kunt afspreken met een aantal mensen om te gaan voetballen. Dat gebeurt dan ook veel.

Vandaag heb ik ingrediënten gekocht om een Nederlandse soep te maken, volgens het recept van mijn moeder :) Panche vond die soep erg lekker en we denken dat ze het hier ook erg lekker zullen vinden. Vandaag of morgen dus waarschijnlijk lekker Nederlandse kip/groenten soep eten! Weer is wat anders dan elke dag ’s middags en ’s avonds rijst met bonen (en vlees+groenten), haha..

Ik heb mijn percolator uit Nederland meegenomen om hier koffie te maken. Percolators hebben zie hier niet en de koffie maken ze mierzoet door er een berg suiker in te gooien. Meestal maken ze het zo: pannetje met water, berg suiker erin, laten koken.. en dan een stoffen herbruikbare filter (zoals deze: http://www.nerdsdemeiaidade.com.br/wp-content/uploads/2012/04/coador-de-pano.jpg) met koffie erin laten weken.. Ik ben er zelf niet zo’n fan van :P

Komend weekend, de 29e t/m 31e gaan Panche en ik naar Piuma, een klein stadje aan de kust hier dichtbij. Daar vandaan kunnen we met de bus naar een aantal andere stadjes en stranden in de buurt. Het is nu aan het regenen en onweren en de weersvoorspellingen veranderen continue en verschillen per website.. Dus het is maar afwachten wat voor weer het wordt in het weekend.
Kleren wassen is trouwens wel lastig met het onvoorspelbare weer van hier. Het ene moment schijnt de zon en het andere moment is er een tropische regenbui.. Dan moet ik naar buiten rennen om de kleren naar binnen te halen voordat alles weer nat is. Bijna niemand heeft hier een droger, ook wel logisch want het grootste deel van de tijd is het warm weer.

Nou, tot binnenkort allemaal!
Abraços e beijos!

  • 27 Maart 2013 - 08:47

    René En Erna:

    Hallo Lennert,
    Leuk weer je verslag. En goed dat je met Panche bij haar zus kan wonen.
    Hier is 't erg droog, maar weer heel koud!Dus bij de gewassen die water krijgen bevriest het weer. Kunnen we niet 'n beetje samenwerken?
    Hoe is de soep bevallen? Veel plezier 't weekend en de groetjes aan Panche.
    Liefs, o René en t Erna

  • 28 Maart 2013 - 08:45

    Ina Mosch:

    Dag Lieve Lennert,
    Dat van die was kwam me bekend voor.In mijn kindertijd[lang geleden]was dat op maandag ook zo.Het was wasdag en zondag was dit al op gas voorgekookt.Op maandag verder met de hand gewassen en dan aan de drooglijn.Kwam je tussen de middag thuis eten,begon het te regenen en moest met man en macht alles snel van de lijn en later weer eraan.Wat een pest had ik aan die onrust in lunchtijd.Dan
    weer 20 minuten lopen naar school .De pauze was wel 12-14 uur......
    Zo langzamerhand ga je wel weer invulling geven aan je tijd daar.Lekker,dat je ook met Panche een paar dagen weg kan.Doe haar mijn groeten en maak er wat moois van samen.
    Ik ga zo naar mijn vrijwilligerswerk.We hrijgen in het museum een RIOOLPROJECT.Met een reizende expositie en interactief leren kinderen verantwoord om te gaan met water.Wij sluiten daar op aan met een schilderachtige verwerking.
    Het museum is groots verbouwd en moet zich presenteren,om bezoekers te trekken/bekend te worden.Zo krijgen we ook in mei veel kleuters die ervaringen op doen met als thema KLEUR,d.m.v.schilderen en spelletjes.
    Gisteravond was ik met een excollega naar een heel bijzondere mime voorstelling in het theater. 4 personen hielden met hun voordracht het publiek bijna 2 uur geboeid.Wonderlijke vondsten,zonder een woord en vreemde atributen.
    Een andere oud collega is enkele weken in Nieuw Zeeland wezen toeren en zal on s op de eerst volgende gepensioneerdenbijeenkomst vertellen over haar ervaringen.Voor mij herkenningen.
    Thea en David komen deze zomer ook weer logeren en Margriet,de schoonmoeder van Kris.
    Lieve Len heb het fijn daar en vergeet je moedersverjaardag niet ,en die van je broer!!!
    Dikke kus voor allebei XXXXXX INA

  • 10 April 2013 - 09:11

    Tijmen:

    Hee Lennert,

    Mooi dat je weer terug bent man. ik hoop dat je inderdaad aan de slag kunt en dan het liefst natuurlijk als fysiotherapeut. Veel plezier en succes. ik werp wel af en toe een blik op je belevenissen, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Cachoeiro de Itapemirim

Lennert

Actief sinds 20 Dec. 2011
Verslag gelezen: 613
Totaal aantal bezoekers 18679

Voorgaande reizen:

06 Maart 2013 - 02 Juni 2013

Brazilië 2013

18 Maart 2012 - 17 Augustus 2012

Stage Brazilië

Landen bezocht: